بررسی تأثیر ذن بر تصویرسازی کشور ژاپن

پایان نامه
چکیده

سرگشته و عاصی در این آشفته بازار معاصر، در هزارتوی روابط پیچ در پیچ جهان بر پهنه-ی تاریخی کهنسال گرفتار آمده ایم، با این امید که مگر کورسوی معرفتی این راه دشوار را بگشاید. هنر اما شاید یگانه محمل باشد برای بازگرداندنمان به خویشتن، و به ساحل موعود آرامش. شاید به مدد سیر در تاریخ و رجوع به سرشت هنرهای اصیل سرزمین ها و فرهنگ های دیگر از عهده ی درک این همه التقاط و درهم آمیختگی معیارها و ارزش های زیبایی شناختی برآییم، و سرانجام به سوی شناخت راستین خود گام برداریم. ژاپن به رغم شتابش در ورود به دنیای مدرن، به سبب پیشینه ی تاریخی اش در هم ساز ساختن فرهنگ ها و باورهای وارداتی با ذائقه ی بومی خود، در مقایسه با بسیاری از کشورها توانسته است میان هجوم آرمان های زیبایی شناختی نوین، با فرهنگ و هنر سنتی خود نوعی آشتی برقرار سازد، و به همین جهت حتی حوزه های جدید و بیگانه ی هنری حال و هوای بومی این سرزمین را به خود گرفته و در مواردی هم یکسره چنان تحت انقیاد معیارهای هنری آن ها درآمده اند که در قالب گونه ای از هنر ژاپنی مجدداً فرهنگ های دیگر دنیا را تحت تأثیر اصالت خود قرار داده اند؛ انیمه ی ژاپنی مثال مناسبی از این ژاپنی سازی است. اما ژاپن که تقریباً در تمام ادوار هنری اش به شدت وام دار نظام هنری چین بوده است، آیین ذن را –که در قرن دوازدهم به واسطه ی کشور چین با آن آشنایی پیدا می کند- چنان با باورهای معنوی و ذائقه فرهنگی و هنری اش هم خوان می یابد، که در دوران معاصر نظام زیبایی شناسی خود را بر محور آموزه های ذن صورت بندی می کند، به گونه ای که در نیمه ی دوم قرن بیستم بیشتر عرصه های هنری این کشور، از معماری، طراحی اتومبیل، سینما، بازی های کامپیوتری، مد و طراحی-داخلی گرفته تا نقاشی، تصویرسازی، موسیقی، طراحی پارچه و هنر ویدئویی، عمیقاً از این شیوه ی نگرش تأثیر می پذیرند. شاید باید گفته ی استنلی بیکر در مورد این که در قرن بیست و یکم ذن مُد عصر فضا شده است را نیز بپذیریم. ذن از آیین ها و یا بهتر بگوییم از بی آیینی ها سخن می گوید. ذن را نباید دین یا فلسفه دانست، و البته ذن هم دین است و هم فلسفه؛ و این همان تناقضی است که در هنر متأثر از ذن نیز می توان سراغ کرد. اندیشه ی ذن-بودیسم چنان گیرایی و جذبه ی فراگیری در دنیای معاصر داشته است که دامنه نفوذ و مصادیق بارز متأثر از آن را در آثار بسیاری از برجسته ترین هنرمندان غربی و غیرغربی می توان مشاهده کرد؛ بسیاری از سبک های هنری مدرن از معیارهای زیبایی شناسی و تعالیم ذن بهره گرفته اند. از زمانی که هنر و آثار تصویری را به صورت جدی دنبال کرده ام، همواره نسبت به فضاهای خلوت، ساده و پنهان و گنگ گرایشی مقاومت ناپذیر داشته ام، بدان حد که در سال های اخیر با زمینه های خالی گسترده و تنها رنگ سیاه به تجربه پرداختم. این دلبستگی به خلاء وسیع و دایره ی رنگی بسیار محدود، مرا متوجه هنر ذن کرد، به ویژه نسخه ی ژاپنی آن که با شعر ملهم از ذن موسوم به هایکو نیز همگام می شود. پژوهش پیش رو که به تصویرسازی ژاپن و تأثیر ذن بر آن می پردازد، حاصل همین شیفتگی آغازین من در کارهای عملی است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازتاب آیین ذن بودیسم در نظریه و اجرای نمایش نو ژاپن

نمایش نو ژاپن پس از گذشت شش قرن از ابداع آن، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. در این نمایش پیچیده و رازآلود مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و هنرهای ژاپنی درهم‌آمیخته‌اند و در این میان حضور آیین ذن، در شکل‌گیری و اعتلای نمایش نو قابل تأمل و بررسی است. هرچند برخی از محققان دربارۀ میزان اهمیت این حضور ابراز تردید کرده‌ و آن را به چالش کشیده‌اند، اما از سوی دیگر عده‌ای از صاحب‌‌نظران نمایش نو را از اساس وا...

متن کامل

تأثیر ذن بودیزم بر هایکو

هدف از این پایان نامه، جستاری در باب تأثیر ذن بودیزم بر هایکو است. علاوه بر ذن آیین بودیزم هندی و چینی، دائو، شعر چینی، آیین کنفوسیوس، هنرهای شرقی از جمله هنرهای چینی و ژاپنی، واکا و رن کو، نمایش نو، ایکه بانا یا هنر گل آرایی، چا- نویو یا هنر چای و چای نوشی و آیین شینتو نیز بر هایکو نفوذ داشته است و ساختار هایکو را شکل داده اند. امّا آنچه که بر شاعران هایکو سرا و از جمله چهار شاعر اصلی هایکو یعن...

15 صفحه اول

بررسی تأثیر تصویرسازی ذهنی بر کاهش خستگی بیماران تحت همودیالیز

مقدمه: خستگی یکی از شایع‌ترین علائم گزارش شده توسط بیماران همودیالیزی می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تصویرسازی ذهنی بر کاهش خستگی بیماران تحت همودیالیز است. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 80 بیمارتحت همودیالیز در بیمارستان شهید رجایی کرج در سال (95-1394) با نمونه گیری در دسترس انجام شد. بیماران بطور تصادفی در یکی از دو گروه آزمون (40 نفر) و کنترل (40 نفر) قرار گرفتند. یرای...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023